NULL Skriv ut sidan - SV: Angående Gertrud Larsdöttrar i Björke

Anbytarforum

Titel: SV: Angående Gertrud Larsdöttrar i Björke
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2017-02-23, 17:21
Jo, att Jon Olofsson gifter sig med (en) Gertrud LD i Ivarsbjörke, har väl inte varit ifrågasatt ?

Lägger till (nu dock något redigerat), av det jag skrev för 12 år sedan:

Jag har tidigare vid försök att ta hjälp av faddrar till Jons&Gertruds barn i N.Borgeby , kommit fram till följande:
Bland barnens faddrar återfinns - Olof Jönsson i Askerud (morbror till Jon) - Ivar Torstensson&Karin Jönsdotter i Björke (moster med man till Jon) - Lars Jönsson&Kerstin Hansdotter i Askerud (morbror med hustru till Jon) - Nils Olofsson&Kerstin Persdotter i Askerud (Nils kusin till Jon, dvs son till Jons morbror Olof Jönsson med hustru Kerstin Månsdotter) - Ingmar Nilsson&Ingeborg Olofsdotter i Askerud (dvs Jons syster med man) - samt slutligen Lars Ivarsson&Maria Larsdotter i Björke ( Lars är Jons kusin, dvs son till Ivar Torstensson&Karin Jönsdotter ovan).
Att märka: Det synes enbart vara släktingar till Jon !?
 
Dock att märka vidare: Den nämnda faddern Kerstin Hansdotter i Ivarsbjörke, torde vara en dotter till Hans Hansson i Bäck, dvs en kusin till Gertrud (i Ivarsbjörke).

Dessutom hittar jag ingen passande Maria Larsdotter - fast det finns en Marit född 1725-07-21 i Ivarsbjörke till Lars Olofsson&Karin Hansdotter - dvs kanske en möjlig syster till Gertrud ?
För Kerstin Hansdotters (yngsta) dotter Marit, torde väl ha varit för ung för att vara dopvittne ?