NULL Skriv ut sidan - SV: Angående Gertrud Larsdöttrar i Björke

Anbytarforum

Titel: SV: Angående Gertrud Larsdöttrar i Björke
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2017-02-23, 10:31
Hej Kenneth!

Tack för utdragen ur "Sammandrag av Fryksdals härads domböcker"!
Som jag tror jag nämnde, så har jag endast första delen av dessa - men det täcker ju inte den här tiden som är intressant nu (kanske 1733-1755 ?).
Dock såg jag att du hade ändrat lite i ditt senaste inlägg - och rättat till att Lars Olofsson i Ivarsbjörke inte var den som var gift med Gertrud Larsdotter, utan Karin Hansdotter - för annars så hade man ju kunna tro att det var namnen, dvs maken till (en) dottern Gertrud - som  isåfall hade varit intressant i det här sammanhanget  ;-)

Det slutsats man väl kan dra ur dessa utdrag, är ett påvisat släktskap/ägande mellan Askerud/Bäck/Ivarsbjörke. Alltså med bäring på mina undringar om dopvittnenas eventuella släktskaper.

Men det säger väl - hittills - inget om de olika Gertrud Larsdöttrarnas "kopplingar" ?

Vill också återkomma till de hänvisningar till HFL som du lade till lite senare i ett tidigare inlägg - nämligen "Sunne AI:6 (1747-1749) Bild 83 / sid 78 i Bäck
Gertrud finns hos Olof Hansson med hustrun Marit, makens mor och styvfar
".
Det jag, redan sedan tidigare, eftersom jag ju tittat på "utvecklingen" i Bäck, inte förstår varför det på den här sidan finns en Lars Olsson inskriven ovanför denna Gertrud !?
En första tanke jag fick, var om "prästen" tagit fel på vilken Gertrud det är, och lagt till den första(?) maken till den andra(?) Gertrud (S Borgeby/Ivarsbjörke) - men kom ju på att dennas make Lars Olofsson måste avlidit senast 1740, och den här HFL är ju för så sent som 1747-49 ...

En annan tanke som figurerat under åren - är huruvida man kan lita på uppgifterna i vigsellängden - jag syftar då dels på änka eller piga - men även ortsangivelserna ?
Bland annat angav Lennart Hjerpe-Norgren, då för 12 år sedan, att man inte kan lita på att 'Björke' alltid = 'Ivarsbjörke' !?