NULL Skriv ut sidan - SV: Angående Gertrud Larsdöttrar i Björke

Anbytarforum

Titel: SV: Angående Gertrud Larsdöttrar i Björke
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2017-02-22, 19:48
Hej!

Vad gäller denne Lars Olofsson så finns ju (tyvärr) ingen dödbok att titta i (börjar först 1737). Men jag har hittills antagit att denne man avlidit mellan 1733 och 1737.
Dessutom avlider deras barn i Ivarsbjörke 1737-11-26, vilket bidragit till att jag antagit att Lars avlidit tidigare, och Gertrud flyttat hem till föräldrarna i Ivarsbjörke därefter, och dottern därför avlidit där.

Ett annat alternativ är väl kanske att denna familj i vilket fall bosatt sig i Ivarsbjörke ? Om så, så skulle ju faktiskt Lars ha kunnat avlidit även efter 1737 - men före 1740 då, under förutsättning att det faktiskt är densamma Gertrud som då gifter sig med Jon Olofsson !?
Jag har dock inte kunnat hitta en dödnotis som skulle kunna tyda på detta senare scenario ?

Om man nu skulle anta att bägge döttrarna Gertrud levt vidare till vuxen ålder - så återkommer man till frågan om vem som var vem !?

Det jag saknar i scenariot med två parallella systrar Gertrud - är namnsättningen !?
I andra fall då syskon med samma namn lever, så har det väl varit namnsättning efter två olika personer med samma namn, i tidigare generationer !?
Härvid har jag dock bara hittat en Gertrud - nämligen farmodern (Gertrud Esbjörnsdotter)  ?
Vilket skulle tyda på att två olika Gertrud-systrar är mindre trolig ?