NULL Skriv ut sidan - SV: Dahlroth

Anbytarforum

Titel: SV: Dahlroth
Skrivet av: Christer Edenfjord skrivet 2017-02-20, 21:19
Hej Frank,
och tack för Dina berömmande ord!

Om Du har några soldater i Västerbottens regemente denna tid, så har jag med hjälp av rullorna, Västerbottens Regementes Krigshistoria och en del annan litteratur satt ihop en komplett tidslinje från mönstringen den 30 juni 1757 strax innan mobiliseringen. Sedan händelserna för varje knekt i regementet under kriget (i den mån det finns info) månad för månad fram till första mönstringen i hemsocknen i januari 1763, även hemmavarande. Hör av Dig med personuppgifter, min mejladress finns i profilen, så kan jag plocka fram vad jag har. Det är ett Excel-ark på ca 1300 rader, en rad för varje knekt, så hopp finns.

Själv har jag 23 släktingar som deltog (anor och deras bröder) varav 9 raka anor (varav Jacob givetvis är en) Av dessa dog 6, varav 4 raka anfäder och bara två i strid, båda i Fehrbellin. Kanske därav mitt stora intresse för dessa händelser? Totalt är 11,09% av min anfäder knektar på något sätt räknade jag ut ikväll.

För mig är Jöran, Göran, Jörgen, Jürgen eller Jurgen bara en fråga om vilken myndighetsperson som skrivit namnet. I sak är det samma namn och jag vet inte om han någonstans skrivit sitt eget namn, så vi vet ju inte hur han själv kunde stavat det. Den enda standard som finns vid denna tid är godtyckligheten  :)
Jag har en Göran vid ungefär samma tid ungefär som någonstans skrivs Jörgen och även Görgen.
Samma sak med Liebholt, Leibholz, Liebelt. Om man säger namnet högt hör man att den exakta stavningen mycket väl kan variera.
Vad gäller Elisabet Eriksdotter, eller menar Du kanske Lisa Ersdotter månne  ;) , så nej tyvärr, men har inte kollat närmare på sistone, mantalslängder, BoU och andra möjligheter är ännu okollade. Blev inspirerad att gå på det nu.

Ojdå, upptäckte att jag lovade för mycket ovan. Vad gäller tidslinjen så är det enbart för Skellefteå och Löfånger Compagnier som jag även har de hemmavarande soldaterna inlagda. För hela regementet är det enbart de som fanns med i de båda kommenderingarna till Pommern.

MVH
Christer E