NULL Skriv ut sidan - SV: Dahlroth

Anbytarforum

Titel: SV: Dahlroth
Skrivet av: Frank Ärlebrant skrivet 2017-02-20, 00:43
Hej Christer !
Ursäkta att det dröjde, men jag ville läsa igenom din utredning ordentligt först.
Jag är mycket tacksam för att jag fick ta del av det. Det var spännande läsning och jag kände befinna mig närmre vår förfader.
Du har gjort ett fantastiskt bra arbete att få in Jacobs befinnande i krigshistorien. Jag vet att sådant du gjort inte göres i en handvändning.
Jag förstår att du har velat sätta dig in i denna del av vår gemensamma historia, dels av dramatiken och dels av att du har många fäders öde i detta historiska förlopp. Jag måste kolla det, det känns som om jag har åtminstone någon mer hörandes till slaget vid Demmin.

Du har rätt angående Leibholtz, men jag tycker definitivt att den finns en utomordentlig ingång med pottemakaren. Vi kan nog bestämma att det inte finns många Leibholtz i den delen av riket vid aktuell tidsperiod. Och om man lägger till namnovanligheten med Jörgen så...
För sannolikt är ju det så att Jörgen blev enklast försvenskat till Jöran, det har jag ingen svårighet att se, men iom att vi inte vet det än så skulle det kännas mycket bra att täppa till den glipan. Om man kan se att Jöran i Nyland hetat Jörgen så bleve det mycket bättre. Men att slumpen skulle göra att en Jörgen Liebelt föds och sedan dyker en Jöran Leibholtz upp i rätt tid och del av landet och med dessutom historiskt rätt i att flytta på sig är lite mycket för att man inte ska ana något.

Har du Christer kommit längre med Jacobs svärmoder, Elisabet Eriksdotter. Något som skulle kunna leda vidare med hennes ursprung?

Tack än en gång för nöjet av din utredning!
vänligen, Frank