NULL Skriv ut sidan - SV: hur kan namnet vara olika i husförhörsskrivningen

Anbytarforum

Titel: SV: hur kan namnet vara olika i husförhörsskrivningen
Skrivet av: Annmari Jacobsson skrivet 2017-02-16, 14:11
Tack för det utförliga svaret. Otto valde att kalla sig Nilsson till min fars förtret. Tydligen valde andra av syskonen efternamnet Magnusson i stället. Förfarandet vid husförhör kan då tydligt förklara varför namnen ibland blir så olika. Jag undrar om man helt "litade" på föräldrarna i huset när husförhören genomfördes? Det är nämligen så att mina morföräldrar Anders  och Maria (Persdotter) Gunnarsson i Lund i Lunds domkyrkoförsamlings bok Alla34, 1908-1914 står som föräldrar till Anna Lisa Vilhelmina född i januari 1913. Så var inte fallet, eftersom Anna Lisa var dotter till mina morföräldrars äldsta dotter Anna Augusta men föddes innan denna gift sig 31 mars 1913. Jag antar att detta husförhör genomförts 1913 innan vigseln ägt rum. Något senare husförhör med Anna Augusta och maken Gustaf Wilhelm Wetterling finns inte men jag vet att Anna Lisa och hennes två systrar bar efternamnet Wetterling, så det finns inget tvivel om vem hon var barn till. När upphörde husförhören helt och ersattes de då med något annat omedelbart?