NULL Skriv ut sidan - SV: Hammar

Anbytarforum

Titel: SV: Hammar
Skrivet av: Peter Nolskog skrivet 2017-02-15, 00:46
Hej Fabian!
Finns det något enkelt sätt att få ta del av de artiklar du nämner? Det vore befriande att få studera något som mer utförligt diskuterar Beerståhls teori om Margarete Castensdatter/Christiandsdotter. Jag hänvisar till mitt inlägg från 11/8 2015 och de frågor som jag ställer där. Det är bra att det äntligen kommer ett genmäle på detta även om det saknas direkta svar i ditt nya inlägg. För att undvika mattheten av en seglivad mytbildning behövs kontrollerbara fakta. Framgår det något i de artiklar du nämner om bruket av bröllopshjälp vid det danska hovet och hur stor en tjänste- eller kammarpigas årslön var där? Och om giftermålsåldrar i övrigt i och utanför hovet? Jag är fullt medveten om att Beerståhls artiklar inte bevisar ett släktskap med kungen men de är så välskrivna att de förtjänar en välunderbyggd motargumentation. Källkritiskt tänkande behövs alltså också i det som framförs mot en teori, även om de som är för teorin har (den tyngsta) bevisbördan. Utan bevis ingen sanning, men utan motbevis - eller åtminstone goda motargument - "riskerar" nog myten nog att leva vidare. Och jag hoppas fortfarande på David Jerrestrands framtida artikel i detta specifika ämne, som han sa sig planera i inlägget från hösten 2015.