NULL Skriv ut sidan - SV: Hammar

Anbytarforum

Titel: SV: Hammar
Skrivet av: Fabian Persson skrivet 2017-02-12, 19:02
  Med en viss matthet att behöva hantera den seglivade mytbildningen sedan 1988 kring kung Christians föregivna oäkta döttrar vill jag bara svara på vad Peter Nolskog skriver ovan. Vad det gäller bröllopshjälpers storlek hänvisar jag bland annat till mina artiklar:
 ‘Dog utlefwad cammarfröken’, i Eva Österberg (ed) Jämmerdal och fröjdesal. Kvinnor i stormaktstidens Sverige. Stockholm 1996 och "Living in the House of Power: Women at the Early Modern Swedish Court", in Nadine Akkerman & Birgit Houben (ed) The Politics of Female Households: Ladies in Waiting Across Early Modern Europe. Brill, Leiden 2014.
 
 Bröllopshjälpen är ingen indikation alls på något släktskap till kungen.
 
 Vad det gäller åldern behövdes tydligen en vederläggning av uppgiften att endast kungliga fick gifta sig i yngre tonåren. Att detta, ehuru ovanligt, förekommer bland bönder i Småland ger vid handen att även detta "indicium" är ett fantasifoster.
 
 Det finns således ingenting alls som tyder på att Beerståhls fantasifulla spekulation om flickorna Castensdotter faktiskt speglar någon verklighet.