NULL Skriv ut sidan - Valloner som vittnen till svenska barndop

Anbytarforum

Titel: Valloner som vittnen till svenska barndop
Skrivet av: Tina Croff skrivet 2017-02-11, 14:15
Jag vet sedan tidigare att vittnen till barndop ibland kan vara avgörande att finna släktingar så, vad kan det betyda att ha valloner som vittnen till svenska barn?

Jag har en kvinna, Lena/Helena Hagström i Österlövsta (f. 1776) med 5 barn. 4 av barnen (alla flickor) har en eller annan vallon som vittne, Pierrou, Matinell och en fru född Bouch.

Den som står ut mest är en dottern, Ingrid Stina, född den 14 aug 1804. Där finns bl.a. Hammarsmeden Gabriel Pierrou från Tolvfors bruk med hustru. Varför reser en Hammarsmed med fru hela vägen från Valbo till Österövsta för detta barn kan man ju undra?
(Uppsala Österlövsta Födde 1804 - 1835 (C:4) Bild 11 Sid 7)

Jag kan tillägga att Lena/Helena Hagström är gift med kolaren Jan Persson och att äldsta dottern är OÄ. (hon är själv OÄ men enl. födelsenotisen ska fadern vara en sjöman Hagström).

Här är resten av dopen:

Anna Maria f. 30 Jan 1796 : Uppsala Österlövsta Födde 1769 - 1803 (C:3) Bild 147, vallonnamn(?) Bouch
Lena f. 13 Nov 1799 : Uppsala Österlövsta Födde 1769 - 1803 (C:3) Bild 170, vallonnamn, Carl Martinell
Cathrina f. 18 sep 1801 : Uppsala Österlövsta Födde 1769 - 1803 (C:3) Bild 182, vallonnamn, Anna(?) Martinell

Finns det överhuvudtaget slutsatser som kan dras (gissas) av detta? Finns det kanske andra källor att leta i för information? Jag frågar här på forumet då er kunskap här är oersättlig för en novis  :D