NULL Skriv ut sidan - SV: Ryttare i Torpa

Anbytarforum

Titel: SV: Ryttare i Torpa
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2017-02-11, 12:43
Eva - du är helt enastående! Jag tror att du träffat rätt. Jag har inte hittat en enda som är från Torpa i Smålands husarregemente som jag tillbringat eftermiddagen igår att delvis gå igenom för året 1713. Som jag sa att jag är ganska ovan att soldatforska!
 
Det är i Torpa jag framför att forskar efter familjerna Balck och Ramberg, eftersom pappersmakaren Petter Ramberg påstås var född där 1711. Jag för länge sedan hittat i "R. Nils" i husförhörslängden Torpa A:1. Den familjen flyttar från Skiftaryd (sid 159) till Goreryd (sid 125) till Haga (sid 101) och har barn med namnen Jöran, Per och Isaac och då åldrarna på Jöran och Per stämmer så vill jag titta närmare på familjen. Jag kom på tanken att titta på uppgifter ur kyrko-debiterningslängderna och misstänker att det eventuellt gäller en ryttare. Nu gäller det att hittar familjen som flyttar till Br()ryd och ser om det stämmer med mina misstankar. Och hur finner volymen från 1720 i SVAR. Jag har prenumeration på Riksarkivet, men jag hittar inte "Arkiv för löpande volymnumrering".

Bästa hälsningar
Inga