NULL Skriv ut sidan - SV: Hur hittar jag en volontär??

Anbytarforum

Titel: SV: Hur hittar jag en volontär??
Skrivet av: Sara Dyrinder skrivet 2017-02-07, 23:40
Hej igen!


Denna ständiga följetong med mina volontärer... Jag håller egentligen på med en helt annan del av min släkt, men fick en fråga om mina Karlskrona-släktingar. Så, nu har jag av ren nyfikenhet tillfälligt börja titta på dem igen.


Först och främst gäller det den tidigare nämnda Carl Svensson Höglund. Enligt Amiralitetsförsamlingens husförhörslängd och dödbok är han född 1747 eller 1749 i Ryssby (kan ju diffa på några år). Ryssby finns i både Kalmar Län och Kronobergs Län.
De källor jag har på att han är volontär är när han gifter sig med Regina Fågel i Karlskrona Am, 1771, samt när dottern Ingri Helena föds i Ronneby, 1772. Han finns med i husförhörslängden i Ronneby vid tiden för hennes födelse.
När dottern Anna Christina föds i Karlskrona Am, 1775 är han inte längre volontär, utan hampspinnare.


Jag har sökt honom i Rullor Flottan. VI:9 1760-1773 och VI:10 1773-1775 har jag lusläst och ytterligare några volymer har jag skummat igenom. Jag hittar honom inte! Om han var volontär 1772 och hampspinnare 1775 så tycker jag att det borde finnas en notering om avsked i någon av de volymer som jag kollat noggrant.
Kan jag söka på något annat sätt? Andra volymer? Vid avsked bör han ha varit omkring 23-28 år gammal.
Det jag skulle vilja veta är om det finns mer noteringar kring hans ursprung. I många fall står det födelselän, vilket vore värdefullt för mig att veta i jakten på vilket Ryssby han kommer från. Kan han finnas i rullor för antingen Kronobergs eller Kalmar Län? Kan det vara av betydelse att han en period funnits i Ronnebys husförhörslängd?
Han blev som sagt hampspinnare efter sin tid som volontär. På äldre dar står han som häcklare. Inte finns väl något av detta i de militära rullorna?


Källor:
Karlskrona Amiralitetsförsamling Hfl 1811-1819, volym VII (oklart vilket sidnr, GID 1760.315.82900)
Karlskrona Amiralitetsförsamling FIa:5, s. 467
Ronneby AI:4, s. 42
Karlskrona Amiralitetsförsamling EIa:3, s. 15
Ronneby C:7, s. 75
Karlskrona Amiralitetsförsamling CIa:7, s. 303

Hälsningar Sara