NULL Skriv ut sidan - SV: Johan Andersson Junttonen Jäskelä Moisa f.2.1754(?) d.1827 Pattijoki/Raahe

Anbytarforum

Titel: SV: Johan Andersson Junttonen Jäskelä Moisa f.2.1754(?) d.1827 Pattijoki/Raahe
Skrivet av: markus juntunen skrivet 2017-02-01, 18:58
En annan tanke jag har är om födelsedatumet är felaktigt eller att man invandrat någonstans ifrån, men Brahestad var inte en etablerad hamnstad förens på slutet av 1700-talet utifrån det jag läst så känns inte som det, frågor jag ställer mig är hur långt kunde man flytta som bonde då jag antar att fadern också var bonde samt kan man anta att Junttonen är det första "efternamnet" och Jäskelä är det senare då vid giftermålet anges Junttonen el. Jäskelä vilket skulle kunna antyda att han föddes på en gård vid namn Junttola, Junttonen osv.

Felaktigheter vid födseldatumet känns inte så troligt med tanke på att alla register säger 2.1754 och har sett husförhörslängder som bara anger månad/år.

EDIT:
Jan. 16, 1781: Bonden, ungkarl Johan Andersson Junttonen el. Jäskelä med Bonde dottren och pigan Maria Jacobsdotter Savola i skrud hemma af Per Groen.

Är det som står för giftermålet åtminstonde, kanske prästnamnet kan vara till hjälp?