NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 maj, 2005

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 maj, 2005
Skrivet av: Bo-Arne Stenqvist skrivet 2004-11-25, 15:48
Hej igen Yvonne,
 
Nej, jag är inte 100% säker på att det är rätt Catharina, ännu! Vad som talar för att det skulle kunna vara samma är att socknarna gränsar till varandra, in och utflyttning mellan socknarna är vanliga. Namnet är ovanligt och att det skulle vara en till med samma namn, med bara någon dags skillnad är liten.
 
I en snabbgenomgång i Träslövs födelsebok ser jag att 1819 29/3 föds en Johanna Severina. Första kvinnofadder är Catharina Eskilsdotter vid Trönninge, Lindberg. Likadant är det till tvillingarna Antonius och Albrecktina födda 1820 20/5, Catharina Eskilsdotter, Lindberg.
 
Detta måste ju vara din Catharina.
 
Eva kan vara född år Tvååker, Sibbarp, kolla där.
 
År 1803 20/5 föds Johan Elis Andersson, fader Anders Berndtsson och hustru Catharina Eskilsdotter i nr. 4 Matts hytta i fiskeläget. Första kvinnofadder var Karin Eskilsdotter. Vet inte riktigt hur jag skall tyda dem.
 
Catharina kan ha varit gift en gång tidigare, om inte annat kan Eva vara oäkta, kolla oä-längderna.
 
Men pass upp, det tycks finnas två Catharina Eskilsdotter i Träslöv.
 
Lindberg döda: Backstugehjonet nr.2 Malis, nr 12 Trönninge gifte Johannes Olsson, död 1855 25/4, 79 år 2 månader och 19 dagar.
 
Vh
 
B-A Stenqvist