NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2012
Skrivet av: Eivor Gunnarsson skrivet 2012-04-15, 11:56
Mycket av Olaves anknytning till Lannekulla - förutom att det faktiskt står att hon kommer därifrån i vigselboken - består av antaganden. I föregångaren till husförhörslängderna från 1730 kallas Lannekulla Baggens. Jag kan inte se att det finns något annat Lannekulla som nämns där. Senare finns ju Lannekulla 2 och 3 omnämnt. Olave hette ju Jonsdotter i efternamn och i Lannekulla finns vid denna tid Anders och Knut Jonsson. Dessa var barn  till Jöns/Jon Olufsson och Kerstin/Kirstin Andersdotter. Jag antar - men vet ju inte säkert - att dessa var bröder respektive föräldrar till Olave.Att hon kallar sin äldsta dotter för Kirstin (efter mormor?) tyder ju också på det. Det var en ren händelse att jag fick syn på henne i kyrkböckerna. Jag kände sedan tidigare bara till Anders, Knut och Anna + en bror som dog som liten i syskonskaran från Lannekulla.
Knöts det i senare tid några band mellan Lannekulla och denna släktgren? Det skulle vara roligt om vi som kommer från Lannekulla skulle vara släkt med de äldsta kända ägarna. Som det ser ut nu är Sven Andersson, som köpte en del av Lannekulla i slutet av 1700-talet vår äldsta ana därifrån.
 
Hälsningar
 
Eivor Gunnarsson