NULL Skriv ut sidan - SV: Nyström, Nils Hugo. Var tog min morfars bror vägen i USA?

Anbytarforum

Titel: SV: Nyström, Nils Hugo. Var tog min morfars bror vägen i USA?
Skrivet av: Annika Eriksson skrivet 2017-01-25, 22:39
Håkan, jag har ingen erfarenhet av bortsprungna amerikafarare, och kan inte riktigt förlika mig över att amerikanarna inte har någon koll på hur folk rör på sig mer än vart tionde år, eller för den delen att de har ett samlat register. Gör det hela till en större utmaning ur ett släktforskarperspektiv än vad det hade behövt vara. Men det är väl en del av charmen med släktforskning :)
Jag har letat i Kanada, inte lika ingående som i USA eftersom jag vet att Nils Hugos ena bror emigrerade dit men inte hittat något som tyder på att han hamnat på den sidan gränsen.

Kristina.
Tack för att du har tagit dig tiden att leta. Hjalmar och hans familj flyttade tillbaka till Sverige, vet inte exakt när, har inte kommit dit ännu. Däremot vet jag att dottern tragiskt nog tog livet av sig för att hon inte trivdes i Sverige. Har inte forskat i det närmre utan har fått det berättat för mig. Ska se om jag kan hitta Nils Hugo om jag gräver djupare i de kanadensiska källorna.

Jag har letat efter Gustaf Alberts bouppteckning men inte hittat något i Riksarkivet på nätet, hade hoppats på att hitta info där. Tack ännu en gång för de uppgifter du försett mig med.