NULL Skriv ut sidan - SV: Truls Larsson

Anbytarforum

Titel: SV: Truls Larsson
Skrivet av: Ulrika Svensson skrivet 2017-01-25, 18:34

Hej!
Det vore jättebra om du kunde kolla i registret, jag har lite långt till Halmstad så det är inte så ofta jag är där.
Jag har sökt både Nils och Truls i Hallands Befolkning men den är ju ännu inte komplett. Har också sökt i skivan Födda i Mark. Jag håller med om att Truls inte är särskilt vanligt i dessa trakter, men jag har hittat några till när jag sökt.
Jag är lite förbryllad att de hade folk från Släryd som dopvittnen till Sven född 1720. Likaså att det till Nils Trulssons första barn fanns ett dopvittne (Bengta) från Grishult i Ullared. Det finns en Bengta född i Grishult 1710, hon skulle då vara jämngammal med Nils. Bengta är dotter till Bengt Olofsson och Ingrid Bengtsdotter.


Min farfars farfars far Nils finns det inga uppgifter om innan han dyker upp i mantalslängden i Hulta, Källsjö år 1766 som gossen Nils, tillsammans med gossen Bengt. Länken från honom i Hakared till Hulta var att hans mor bodde hos honom i Hakared. Hans hustrus härkomst är också höljd i dunkel, så jag tänkte att jag skulle få något tips via lite kringforskning om personer som dyker upp runt familjen. Det blir ändå en del intressanta sammanträffanden även om inte av det slag man väntat sej.


Hälsningar
Ulrika