NULL Skriv ut sidan - SV: Truls Larsson

Anbytarforum

Titel: SV: Truls Larsson
Skrivet av: Ulrika Svensson skrivet 2017-01-24, 19:27

Hej!


Nu har jag en godbit till dej då jag hittat Bouppteckning efter kronofjärdingsman Lars Trulsson och dess hustru Inger Svensdotter uti Nedragärde i Källsjö socken.
Faurås häradsrätt FIIa:17 (1776-1778) Bild 53 / sid 13 (AID: v156412.b53.s13, NAD: SE/LLA/10010)
Som arvtagare nämns sonen Truls, gift och åbo på hemmanet, dottern Inger gift till Rävhall med bonden Nils Olsson, dottern Cicilia, gift med åbon Anders Larsson i Mellomgärde, dottern Christina gift med åbon Bengt Torsson i Näs.
Dessa två sista i Skedeskamma (Karl Gustav) socken.
De barnen har jag inte hunnit kolla vidare, men enl Halland Befolkning är Cecilia döpt 17450313, Christina född 17490105, Truls född 17510728 död 18311020.


Sedan hade jag en tanke som uppstod då jag begrep att det verkligen var Nils som gift sej 1735 med Ingeborg Thomasdotter. Han kallar sej då Nederberg vilket torde betyda att han är soldat. Finns det då inte något sätt att hitta honom i rullorna?


Vad gäller dopvittnet Anna så har jag inte kunnat begripa vad det är för gård hon kommer från. Det slutar ju på hult och då är det bara Barkhult i Källsjö. I Ullared finns flera hult men jag tycker inte att något passar. Nåja, plötsligt kommer man på det.


Min koppling till familjen Truls är att Nils son Truls fick ett barn med Kerstin Eliasdotter i Hult. Den sonen vet jag inte vart han tog vägen men han hade en halvbror, Nils, som blev min farfars farfars far i Hakared, Karl Gustav.
Hälsningar
Ulrika