NULL Skriv ut sidan - SV: Säby

Anbytarforum

Titel: SV: Säby
Skrivet av: Albin Ekenberg skrivet 2017-01-22, 20:26
Jag har Lars Persson f 1713-09-06 i Fjättarp på två ställen i mitt släktträd. Eftersom både han och hans ättlingar får fina titlar trots att han föds oäkta har jag letat rätt på aktuell dom och den finns här Norra Vedbo häradsrätt AIa:19 (1713-1713) Bild 2480 / sid 475 (AID: v453632.b2480.s475, NAD: SE/VALA/01568) under §67.


Här kan man läsa att modern heter Maria Eriksdotter och fadern var en båtsman vid namn Pehr, men kan någon hjälpa mig med första ordet i texten? Sedan förstår jag inte heller riktigt syftningarna angående fadern. Vad är hans förhållande till Hägerstads socken och har han bott i Askeryd? Det som nämns om Säby förstår jag.


Jag har också letat runt i kyrkböckerna i Säby för att se om jag kan hitta något intressant men jag har inte hittat något relevant. Det enda som skulle kunna vara något är giftermålet mellan Erick Thorsson i Källås och Karin Larsdotter i Skrubbe där det beskrivs att Erick har 2 döttrar ifrån tidigare äktenskap. Detta skulle ju kunna vara Marias far. I så fall heter modern Elisabet Persdotter till Maria. Men jag har inte hittat någon födsel för Maria som passar.