NULL Skriv ut sidan - SV: Tranemo

Anbytarforum

Titel: SV: Tranemo
Skrivet av: Bengt Rydh skrivet 2017-01-22, 12:42
Tack för uppgifterna. Det är ganska uppenbart att jag blandat bort mig. Den bild jag får efter en "djupdykning" i mantalslängderna är:

1710: Sven Olofsson flyttar från Ljungsnäs till Brogården. Carl Jönsson flyttar samtidigt till Ljungsnäs.

1716: Sven Olofsson lämnar bruket till "drängen" Johan Svensson. Två mantal tas upp för son och moder.

1717: Johan Svensson "gift i år" [avser giftermålet med Märtha Pädersdotter 1716-11-11]. Här anges att modern är inhyses

1718: Anges att "inhysingen är en gammal änka"

1719: Johans Svensson anges avflyttad till Tyggestorp Stommen
För gården noteras Svens Olofsson med hustru och dotter

1721: Sven Olofsson noteras som fattig, han, son och dotter upptas men inte hustru.

1722: Nils Svensson och moder noteras. Dottern [Karin Svensdotter] uppges gift till Yttre Haga

1723: Drängen Nils och moder tas upp

1724: Drängen Nils tas upp, modern anges död. I begravningsnotisen 1724-01-01 [Tranemo C3 p 112] anges "Svens hustru i Brogården Elin Arvidsdotter"

Utifrån ovanstående drar jag slutsatsen att Sven Olofsson lämnar bruket 1716 för att återta det när sonen Johan Svensson år 1719 flyttar till Tyggestorp Stommen. Han lämnar sedan bruket till sonen Nils [anges inte explicit] 1722 men lever fortfarande, utan att vara upptagen i mantalslängden, vid hustruns begravning 1724-01-01. Hittar dock inte när han avlider.

Den enda invändningen är noteringen 1718 "inhysingen är en gammal änka" (modern anges 1717 vara inhyses). Detta skulle kunna förklara med att "inhysingen" 1718 är någon annan än modern eller att uppgiften om "änka" är felaktig.