NULL Skriv ut sidan - SV: Ahlqvist

Anbytarforum

Titel: SV: Ahlqvist
Skrivet av: Lena Månström skrivet 2017-01-20, 12:15
Hej!
Lite svårt att veta om det fortfarande är liv i den här tråden, men jag gör ett försök.
Min pappas farmor återfinns första gången i en svensk kyrkbok som femtonåring när hon står som piga i en gård i Oviken, Jämtland. Då är hon "upptagen från sin kringvandrande moder", som födelseort står Nesna prestegjeld i Nordnorge. Hon uppges vara född där i juni 1850. Hennes namn är Fredrika Vilhelmina Hulte. Någon person med namnet Hulte står inte att finna vare sig i svenska eller norska register. Efter mycket sökande återfann vi en magistratsanteckning från Nesna där en Fredrika Vilhelmina var född i juni 1849 För övrigt den enda Fredrika Vilhelmina som fötts där på en lång tid. Föräldrar var Anna Lovisa Ahlqvist och Peter Abrahamsen Hultin. Att föräldrarna var resande tycks klarlagt, vi har återfunnit dem på flera ställen och kunnat se att de rört sig mellan Sverige och Norge genom Jämtland vid flera tillfällen. Det kändes rätt klart att detta var "vår" Fredrika Vilhelmina.
Men - så fann vi en anteckning om hennes konfirmation i Oviken, där uppgavs namnet på husbonden som hon bodde hos och en far - Per Johansson Hulte! Någon Hulte har jag fortfarande inte lyckats finna i några som helst register. Så frågan är förstås för oss vad vi ska tro om Ahlqvist/Hultin som föräldrar till vår Fredrika Vilhelmina. Kan tilläggas att hon sen gifte sig med en torpare och blev kvar hela livet i Jämtland. Nån som har något tips eller anknytning??