NULL Skriv ut sidan - Invandring från Danmark 1949

Anbytarforum

Titel: Invandring från Danmark 1949
Skrivet av: Lillemor Larsson skrivet 2017-01-20, 08:37
Hej, undrar om någon vet ngt om de som kom till Sverige från Danmark 1949?

Vet att det är ett långskott men har svårt att få tag på info om min mans biologiska mor, en tyska som kom till Kristianstad från Tyskland via Danmark i nov 1949. Hon var då höggravid och födde i dec. 1949 en dotter som blev bortadopterad... Dottern har inte mycket info om sin mor, inte de andra barnen som kom senare heller...krånglig historia rakt av...

Det gäller en Gertrud Elisabet Helen Kull f.1928 i Tyskland, död 2011 i Halmstad.

Har försökt med Riksarkivet men det enda de kunde hitta var att hon fram till 1963 fortfarande var tysk medborgare... Hon KAN ha suttit i Faarhuslejren i Danmark, ett utlokaliserat tyskt koncentrationsläger. Det lades ner i nov 1949, i samma veva kom  hon till Sverige… Yngsta dottern har ett svagt minne av att de av ngn anledning 1970-71 var ner till Bergen-Belsen men hon vet inte av vilken anledning, mormodern "försvann" under kriget...
Vet inte hur man forskar i Danmark och jag är dålig på att skriva på danska, läsa och förstå har jag dock inte mycket problem med...

Vore tacksam om någon vet ngt om hur i hela världen jag kommer vidare...