NULL Skriv ut sidan - SV: Stoby

Anbytarforum

Titel: SV: Stoby
Skrivet av: Markus Holmquist skrivet 2017-01-18, 23:40
Hej!
 
Jag undrar om någon med tillgång till boken om Stoby från 2011 kan hitta något om Truls Svensson f 1746 troligen i Stoby, på 1770-talet bosatt i bland annat Rättelöv,Stoby. Han flyttade därifrån till Fasatorpet, Norra Åkarp 1778 och dog 1810 i Vankiva Modighus
 
Hans systervar troligen Karna Svensdotter gm Per Gammalsson f 1744 d 1812 i Klenbacken,Stoby. Vid vigseln kom Karna från Grantinge. 1787- till åtminstone 1795 bodde de i Ljungamölla Vankiva
 
(Meddelandet ändrat av Krifr 2016-01-19 15:52)


Jag har tyvärr inget konkret att tillföra din fråga men att hitta födda 1746 i Stoby är inte lätt. Jag blev ändå väldigt nyfiken när jag såg att du också söker en Svensson född 1746 i Stoby. Själv har jag kört fast totalt på min äldsta manliga ana Per Svensson som föddes 1746, troligen i Stoby. När jag följde honom bakåt i tiden så tillbringade han återstoden av sitt liv på Öraholma i Finja socken men ska vara inflyttad från Sjörröd i Stoby församling.


Eftersom det saknas böcker i Stoby så hittar jag inte honom som född i Stoby och husförhör för de åren saknas. I den mantalslängd som finns så är det väldigt svårt att tyda texten tycker jag och jag hittar ingen "Sven" som kan vara potentiell fader på Sjörröd eller någonstans i Stoby.