NULL Skriv ut sidan - SV: Behm

Anbytarforum

Titel: SV: Behm
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2017-01-18, 23:08
Intressant Lars-Olov.


Några kommentarer från minnet (jag är på resa och sitter utan mina anteckningar och kan inte ge ordentliga källhänvisningar). Denne skeppslöjtnant förpassades enligt rullorna ur flottan redan 1651. Hans finns också i mantalslängderna i Stockholm under 1650-talet. Min minnesbild är att det var just på Ladugårdslandet. Men han har då ett uppdrag för staden. Han avlider i mitten av 1650-talet.


Det återstår förstås att visa att han var son till Jonas Mikaelsson i Gävle. Det är ingen självklarhet även om Peter Schönström hävdade detta i brev till sin kusin Emanuel Swedenborg detta i början av 1700-talet (de var kusiner och Jonas Miakelsson var deras mff). Han kallade dock Mikael Behm schouytbynacht (konteramiral) och gav därmed en överdriven bild av vem han var. Problemet är att Schönström har andra uppgifter om släkten Behm i samma brev som varit grovt felaktiga medan andra varit korrekta. Brevet diskuteras i min artikel om Isak Behm som Erik Mangsbo nämner ovan. Viktor Behm i sin släktbok uppgav samma sak men kallade honom skeppskapten. Men det korrekta är alltså att han var just skeppslöjtnant.