NULL Skriv ut sidan - SV: Behm

Anbytarforum

Titel: SV: Behm
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2017-01-18, 22:49
Jag forskar inte alls på Behm, men har stött på en medlem i familjen på ett lite ovanligare ställe, som jag tänkte nämna för den som är intresserad. Kanske redan välkänt ?
Den 22 februari 1660 kvitterar änkan Anna Jönsdotter efter en salig Michel Behm ut 16 daler silvermynt i Amiralitetets kassa. Det troliga är att hennes salig man var skeppslöjtnanten Michael Behm, vilket är Börjesons uppfattning också. Hon kvitterar inte ut makens lön utan min gubbes, som nämligen hyr(t) hennes hus och bortrest anvisat henne innestående lön. Michel Behm finns inte med i 1660 års löneutbetalningar, så han har dött senast 1659.
Det finns mycket man kan göra, om man är intresserad, men jag kommer inte att göra det. I räkenskaperna kan man ganska lätt följa utbetalningarna till honom. Om inte annat så kan man därigenom ringa in dödsåret.
Vill man gå på djupet, så är det Amiralitetskollegiets protokoll och korrespondens, rullor, likvidationer, pensionskassan mm som har svaren. Därigenom kan man hitta resor som han företagit, utnämningsdata, eventuellt deltagande i sjötåg. Börjesons opublicerade biografiska anteckningar är bra uppslag, om än ganska kryptiska. Enligt Börjeson har Michael utnämnts till skeppslöjtnant 1650 och han placerar honom på att antal namngivna fartyg under 40-talet. Michael tycks ha lämnat aktiv tjänst redan 1653, så han kanske var sjuklig eller krigsskadad eller pensionerad av ålder och skröplighet. Dödsdatum lär alltså ligga under 1653-1659.
Det är ju troligt att huset ifråga stod i Stockholm och att Michael alltså bott där. Stockholm är fattigt på mantalsuppgifter, så det krävs tur för att hitta familjen i sådana. Därmed får man lov att plöja ett antal församlingar. Man kan börja med Hedvig Eleonora på Ladugårdslandet, där många sjöfficerare bodde. Men han kan ju ha bott i Storkyrkoförsamlingen också, eller i Jacobs eller varför inte i S:t Gertruds (tyska). Med lite tur hittar man begravningen, i bästa fall vigsel och barnafödande.