NULL Skriv ut sidan - SV: Dahlroth

Anbytarforum

Titel: SV: Dahlroth
Skrivet av: Frank Ärlebrant skrivet 2017-01-18, 20:10
Hej igen.


Angående Erich Leibholt verkar det som om hans ättlingar emigrerade.
Erik ska ha varit skomakare och dött 1789, vet ej var. Han var gift med Anna och fick en dotter, Maria Kristina 1755.Hon gifte sig med Henrik Ingman f 1754, tar sig sedan namnet Henry och dör 1783 på Oak Island, på västkusten i Kanada nedan Newfoundland.
Jag har ej funnit om Maria Kristina och Henry får barn over there, men det verkar som om merparten av Henrys ursprungliga familj också emigrerat dit;


Fader Karl Matinpoika Ingman f 1713 Mörby, d 1782 möjligen Oak Island
gm1 1745 Elisabet Eriksdotter Wulff f 1722, d 1749
barn: Margareta Anna 1746 Oak Island,Maria Elisabet 1748
gm2 1751 Judith Strandström f 1733 Vasa,Finland
barn: Karl f 1752, d 1816 Oak Island ?,Henrik f 1754,d 1783 Oak Island ? (alltså Eriks måg), Fredrik 1757 - 1758,Fredrik 1758 - 1770, Margareta Anna f 1768 Oak Island, d 1831 Oak Island


Om ovanstående platser stämmer skulle det verka vara fader Karl (Carl/Charles) som emigrerar med ung hustru västerut och slår sig ner på Oak Island.Efter att hustrun dör tidigt, verkar Karl återvända till Finland för att hitta en ny hustru, för att senare återkomma till Oak Island igen och dör möjligen där. Har inte hittat honom hemma i Finland. Alla barnen verkar också efterleva där över.
Det kanske mest intressanta här är väl för oss var Henrik och Maria Kristina möttes? 
Karl och Judith kanske stannade i Finland tillräckligt länge för att Henrik och Maria Kristina hann träffas? Men då pratar vi om början av 1770-talet och då stämmer ju inte Margareta Anna f 1768 Oak Island.
Kanske var Maria Kristina piga hos Karl Ingman och fick följa med?


Jag tycker det skulle vara intressant att följa upp skomakare Erik Leibholts dotter Maria Kristinas 1755 öde.
Är det någon som hittar något så tar jag jättegärna emot hjälp.


Vänliga hälsningar, Frank