NULL Skriv ut sidan - SV: Wiggman

Anbytarforum

Titel: SV: Wiggman
Skrivet av: Jakob Degerfeldt skrivet 2017-01-15, 23:47
Jag letade i höstas med ljus och lykta efter en släkt Wiggman i Stockholm. Det verkar ha funnits i alla fall två. Den enda Johan Wiggman som jag lyckades hitta som skulle kunna vara far till vår Hans är en man vid namn Johan Wiggman (eller Wickman). Han var son till Änkedrottningens köksmästare Anthoni Wickman. Johan vittnade tillsammans med sin bror Wickman Anthoni vid faderns konkurs den 26:de april 1686 (jag tror det är frågan om en konkurs, köksmästaren är i vart fall inte död, ändå boupptecknas hela hans egendom/skulder).

Johan och Wickman Anthonis (samt systern Liskens) mor var dotter till Kaplanen Andreas Nortmann och dennes hustru Catharina. Det finns en Johan Wiggman antecknad som källarskrivare vid slottet i början på 1700-talet. Med tanke på faderns yrke är det troligtvis den gamle köksmästarens son.

Svårt att säga om Hans är son till denne Johan eller inte. Har inte lyckats hitta Hans i några födelseböcker.  I fall det nu är källarskrivaren som är fadern förklarar ju inte det varför eller hur Hans hamnade som trumslagare uppe i Västerbotten. Detta är verkligen ett mysterium.

Oklart med tjänarsläkten Wiggman vid slottet. Men kanske värt att forska vidare på? Har någon annan fått upp någon info om någon av de andra släkterna med det namnet i Stockholm under denna tid?