NULL Skriv ut sidan - SV: Eksjö CI:3 (1695-1750) Bild 3 / sid 3 (AID: v33602.b3.s3, NAD: SE/VALA/00075)

Anbytarforum

Titel: SV: Eksjö CI:3 (1695-1750) Bild 3 / sid 3 (AID: v33602.b3.s3, NAD: SE/VALA/00075)
Skrivet av: Anna af Klinteberg skrivet 2017-01-13, 23:20
Tack Ebba,


du ser, jag kan inte släppa taget på Falk/Falckarna, det retar mig så mycket att ha stött mot en vägg med "min" Anders Falck, som tycks varit en ganska betydelsefull och framgångsrik person, men som dykt upp från ingenstans, utan bakgrund, förflutet, föräldrar eller annan släkt. Med utgång från våra inlägg från förra året försöker jag nu hitta möjliga släkt-personer. Som första steg har jag tagit varenda guldsmed Falk/Falck om det kan skönjas något mönster.
Låt mig sammanfatta: "Din" Gudmund är en mycket bra kandidat, då det fanns en gesäll Anders Falk i Eksjö (även om han nämns som dv vid Rachel Falks barn i andra giftet). Men just denna son kom att vara själv gesäll hos Anders Falk i Jönköping.  Dessutom namnet Rachel, som en av Anders Falcks döttrar också fick.  Det vore för mycket av tillfällig sammanträffande - tycker jag. Men Gudmunds bakgrund är lika okänd, om jag förstod rätt, som Anders, förutom att hans patronymikon är Andersson...
Min Anders är förmodligen son till en Daniel, som, enl. en bördbrevs-excerpt från Jönköping, dog 1717. Men det finns inga källor angivna i de här utdragen, så Daniel kan vara en annan guldsmed  (t.ex. han i Malmö, som flyttade och försvann i Stockholm).  Daniel och Gudmund kunde ha varit bröder med en gemensam Anders far, årtalen tillåter det även om detta är bara en vag hypotes. Och jag har en kandidat till denna Anders far också. Den äldsta Falck-guldsmeden enl. SvensktSilversmide är en Jakob, som finns med i nämnda bok med både k och ck (intressant, eller hur?), han var verksam i Stockholm, där han "fick öppet brev att få bruka sitt yrke" 1623. Denna mening har jag läst tidigare om invandrade yrkesmän, bara jag inte vet var och vad den betydde vid denna tid.
Allt detta kan vara helt fel, det får framtiden utvisa.  Jag skall börja med att studera vartenda dokument för att hitta ledtrådar och sammankopplande personer men jag har mycket problem med att tyda 16-1700-tals texter. Jag er obeskrivligt tacksam för din avskrivning som jag inte kunde komplettera, tyvärr. Hoppas med dig i din sista mening.  ;)
Bästa hälsn.
Anna