NULL Skriv ut sidan - SV: Eksjö CI:3 (1695-1750) Bild 3 / sid 3 (AID: v33602.b3.s3, NAD: SE/VALA/00075)

Anbytarforum

Titel: SV: Eksjö CI:3 (1695-1750) Bild 3 / sid 3 (AID: v33602.b3.s3, NAD: SE/VALA/00075)
Skrivet av: Ebba von Sparr skrivet 2017-01-09, 21:44
Hej! Jag har också slitit med denna vigselnotis, och mycket har jag inte lyckats klura ut än.
Här kommer mitt försök:
Vigdes Guldsmeden Mäster Daniel Månsson Ekman med hust. Rachel Nilsd. Ring, och lovades i morgongåva 100 Lod förgyllt silver. Samma afton födde hon en liten son vilken intet ..... fullgången ........ av Pastoren döptes och kallades Nils uti 6 vittnens närvaro, avsomnade kort därefter, vid pass en timma. Barnet var som omnämndes, inte fullgånget, utan allenast (?) 18 ....... Som hustrun ......... . Begrovs d. 7 dito där av Capellanen herr Benct Kinbom ........................................... Pastoren på Rådstugan i Eksjö, ... Domkapitlet i Linköping, herr landshövdingen i Jönköping, sedan .... Höglovl. Kongl. Hofrätten som remitterade ............ .......... men innan ........ Utföll......... D. 6 aprilis 1699 bedja, ..... goda, ärliga och beskedeliga Borgare och Dannemän, till både för och med honom bedja om förlåtelse, och deprecera hans brott ........................................, rådman mäster Johan Björn, Johan Jonsson Limnell, Jöns i Högsehult, Pär i Bråddmålen, Pär i M........ och han efter dem alla , som allenaste .............. att Pastor ville allt detta förlåta och tillgiva , vilket han utlovade ..... vilja göra på sin persons och christendoms vägnar ........ vidkomma och detta ....................... å alla sidor..............Guds ..............genom David Isak 94 Rätt måste dock bliva rätt..........


Hoppas på att fler försöker tyda texten!