NULL Skriv ut sidan - SV: På jakt efter en Sergeant vid livkompaniet

Anbytarforum

Titel: SV: På jakt efter en Sergeant vid livkompaniet
Skrivet av: petronella_p skrivet 2017-01-08, 17:12
Hej igen!

Jag skall kolla länken - tack! Hittills har jag kollat centrala soldatregistret, där Anders Söderlund finns med. Jag kollade också torpet eftersom soldatänkorna ibland gick i arv, och lustigt nog flyttade en Erik Åberg in 1768. Enligt hfl hette hans hustru dock Maria Persdotter (i o f sig 1778).

Jag tittar oft på barnens namn för att ringa in släktskap. Barnen till "min" Erik har namn från moderns släkt. Äldste sonen heter Johan Erik (morfar, far), dottern Anna Sophia (mor, mormor). Därefter kommer Claes Wilhelm (Claes är släktnamn på moderns "Lemoine"-gren) och Fredrik Otto. Kanske släpper de på traditionerna efter hand och fokuserar på det eleganta, något som kommer runt 1800 i min släkt bland borgare och stadsbor. Jag skall se om de förlorat några barn och vad de i så fall hette. Jag skall också leta efter dopvittnen från faderns släkt, men de bodde nog för långt bort. Med litet tur flyttade hans åldriga föräldrar till honom - jag skall kolla alla hfl där jag hittar dem. Och förstås, efter ditt råd, kika i mantalslängden.

Nästa steg -att plöja hela Sörmland- känns stort :O

Med vänlig hälsning,
Petronella