NULL Skriv ut sidan - SV: Söker Anna Rosén som födde dotter i Katarina församling 1834

Anbytarforum

Titel: SV: Söker Anna Rosén som födde dotter i Katarina församling 1834
Skrivet av: Ulrika Johansson fd. Rosén skrivet 2017-01-06, 13:11
Hej jag söker personer ur samma släkt som Anna Rosén från Ålem
Jag forskar i min släkt rosén från Ramsås Ålem.  jag letar efter ursprunget till att vi började kalla oss Rosén. Jag har hittat en Per Jansson född 1788 i Ramsås som sedan fick 7 barn, varav i alla fall vissa börjar kalla sig Rosén eller Rosén Persson. Den som verkar vara först är sonen och sjömannen gustaf Rosén (1819 8 aug-1859) där han i husförhörslängden 1836 står angiven med efternamnet Rosén. Jag undrar om någon kan hjälpa mig med ursprunget till detta tilltag att tillsynes byta efternamn.

Dessutom undrar jag över brodern anders Persson Rosén född 1822 23 maj i Ålem, död okänd för mig. Han flyttar till tjällmo Östergötland 1845 och arbetar som skrivare vid stora yxhult gård. 8 feb 1848 gifter han sig med Lovisa albertina kellgren. Vid bouppteckningen efter hans fru 14 dec 1848 står antecknat att han inte kan närvara och bevaka sin sons arvsrätt då han är utrikesrest mef okänd vistelseort. Därefter hittar jag inte Anders mer. Någon som kan ta reda på vart han tagit vägen? Jag hittar en anders Persson Rosén i Main Usa men födelsedatumet stämmer inte....mvh Ulrika Rosén