NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2012
Skrivet av: Christer Arvidsson skrivet 2012-03-01, 15:54
Hej igen!
För tydlighetens skull får du avskriften av mål 1 från 1722 här, särskilt som det rör din ana:
 
Laholms Rådhusrätt 17220119   (sid 753)
Effter föregående noga öfverläggande medh min kiära swärsohn smeden i Laholm,  
wälaktadt Jöns Jönsson, angående den afvittring, som han nu sinerat är att hålla medh dess  
lifska(?) myndige dotter, och min sahl dotterdotters Botell Christina Jönsdotter, som nu för  
tyden är ½ åhr gammal, så är ey allena mig, som dess swärfader Lars Larsson i Kiöflinge  
uthan af min kiäre swärsohn sergeanten manhaftig Johan Casper Schultz, sålunda medh  
honom slutat och accorderat det han Jöns Jönsson i stället för att förmält arfskifte emillan  
honom och dess k. Liska dotter och min k dotterdotter Botell Christina,skall uthi contant  
owägerligen(?) ehrläggia och betahla ett för allt fyrtiosju cr smt och samma 47 cr smt som  
med laga foring. hans sig behålla till barnetz myndige åhr, och uthan någon interesse, så  
länge det åtniuter upfostrande och faderl omvårdnadt, till vilken summa iag af min svärsohn  
Johan Casper Schultz fullkombligen samtyckt, fördenskull Jöns Jönsson medh egendomb  
sig reversera någon megh uttryckel uthnämnnande uthi hvad annat som han dess uthan  
barnet lofvat och till håga will.
Datum Laholm d 19 januari 1722.
J.C. Schultz¶

Jag Jöns Jönsson lofvar härmedh på det .stigsta det mig owäenligen efter förgående  
contract och med min sahl hustrus fader Lars Larsson i Kiöflinge och min k svåger manhaftig  
sergeanten Johan Casper  Schultz skall medh min k .. Dotter Bothell Christinas myndiga åhr  
.. Osv.    
Daterat i Laholm d 20 jan 1722.
Undertecknat Jöns Persson, Jöns Jönsson, J Casper Schultz
 
Jag Jöns Jönsson lofvar härmed ... osv (samma innehåll som ovan)
(Dessa tre mål skrivet med svagt bläck och ansträngande läsning)
 
Med reservation för felläsning, men ändå...
 
MVH
Christer Arvidsson