NULL Skriv ut sidan - SV: Christina Backman...hvor ble hun födt? - gift med Erik G. Groth

Anbytarforum

Titel: SV: Christina Backman...hvor ble hun födt? - gift med Erik G. Groth
Skrivet av: Sigmund Holt skrivet 2017-01-04, 11:46
Kjempeflott, Lasse

Dette er veldig flott informasjon...tusen takk

Jeg ser at Christina og Wilhelmina har den samme bakgrunn og de bor jo sammen i Silbodal i 1825.

Christinas ektemann, Erik Gustav Groth f. 5. juli 1801, var nok en godt utdannet mann, på den tiden.  Han opplyser senere i livet at han var pastor, philos, comminikè og magister.  Jeg følger famlien framover i livet og ett familiemedlem gifter seg inn i Snärfeldt-familien og så kommer denne grenen til Oslo.  Groth-familien fölge jeg bakover til 1570 og ender opp i Tyskland/Belgia.  Jeg har god kontroll på mye av familien og jeg legger ut dette, i tilfelle noen önsker hjelp til å finne info...jeg deler gjerne.

At moders navn kan skrives litt forskjellig, er ikke så uvanlig..disse kan oppfattes veldig like.  Her i Norge hadde vi vesentlig danske prester på den tiden og framove på 1800-tallet.  Dette gjorde at mange steds-og familienavn ble skrevet forskjellig .....en "danske" kunne ha problemer med norske muntlige dialekter og det ble nedtegnet forskjellig.

Ser på de to födsler til Christina og Wilhelmina, at det ikke står bosted på foreldre.

Finnes det Husforhör i Uddevalla, som kan gi meg mer informasjon ?..kanskje jeg må lese i gjennom alle sidene.  Virker som far, Lars Backman, er i det militære/marinen og da må jeg vel på et bibliotek.

Beste hilsninger fra Oslo,

Sigmund