NULL Skriv ut sidan - SV: Spåra en utvandrad tillbaka till Sverige

Anbytarforum

Titel: SV: Spåra en utvandrad tillbaka till Sverige
Skrivet av: Martina Larsson skrivet 2017-01-03, 01:25
I samband med tidningsartiklarna skriver du att Frank Geoffrey och Esther/Edna inte nämns....men vid pappans död finns ju en son Frank och Mrs J Newfield skulle väl kunna vara Esther? (J är ju mannens initial.) Sönerna behöver väl inte vara nämnda i åldersordning i texten.

Alma sörjs av maken, 2 söner och 1 dotter.
Frank Louis sörjs av nya makan, 3 söner och 2 döttrar.
Om 2:a giftet givit dem 1 son och 1 dotter så stämmer det (om 2:a giftet gav fler så kan ju något av de äldre barnen redan dött före pappan).


Jag antog att barnen skrivs i fallande åldersordning som vi gör i Sverige och väntade mig att Frank Geoffrey skulle ha stått först, men kanadensarna kanske inte gör så? :O Och att Edna/Esther nämns som Mrs till sin make tänkte jag inte på. :O


Jag har fått till svar också nu från barnbarnet att hennes pappa(Albert) hade en helsyster (Beverly) så de andra barnen som nämns bör vara från giftemålet med Alma.


Kunde inte låta bli:  I findagrave finns en grav på Banff Town Cemetery
för Edna P Newfield 1909-1953 beloved mother and (wife?)
Via google syns något på ancestry (jag har inte tillgång dit) "Edna Esther P Newfield"



:D :D :D Men då måste det ju innebära att Frank och Alma i Ontario ÄR samma människor som Frank och Alma i Banff, Alberta! :D Det är ju kanonbra! Tack för hjälpen! :D


Barnbarnet har också fått fram info att hennes farfar hade två söner med Alma som hette Frank och Robert, hennes mamma mindes det nu. Hon mindes ingen dotter dock.


Nu ska jag bara hitta eventuella kopplingen melllan dem i Kanada och Lars Frank i Arbrå. Jag har fortfarande inte fått Lars Franks mammas bouppteckning, men förhoppningsvis finns svaret där. :)