NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2011
Skrivet av: Lars-Ola Stare skrivet 2010-10-23, 13:02
Hejsan Curt
 
Jag tror du har hamnat i lite fel tankebanor.
 
Du skriver att NN är gift först med Sven Nilsson och sen Per Nilsson. Men jag vill påstå, vilket jag gjorde redan i mitt första inlägg att Per Nilsson var gift med Karin Olofsdotter. De gifte sig 1695 i Knäred och får barn i Knäred 1696 och 1700. Omkring 1703 (mtl 1704) flyttar de till Evabygget, där de får barn 1709 och 1710. Karin är namngiven i födelseboken de två sistnämnda åren, så det finns ingen möjlighet att Per kan ha gift sig med NN omkring 1703.
 
Dopvittnen som dyker upp i den släktkrets talar inte något tydligt språk. År 1700 är möjligen Sven Nilsson i Evabygget dopvittne hos Per Nilsson (är lite osäker på ortsnamnet), vilket kan peka på att Per och Sven var bröder. Släktskap dem emellan skulle kunna förklara hur Per kom över gården Evabygget.
 
Bengta Svensdotter är möjligen dotter till Sven Nilsson, vilket i sin tur ger en bra förklaring hur hon tillsammans med sin man Hans Olofsson kan bruka Evabygget.  
 
Vem Hans Olofsson är kan jag idag inte svara på. Vid första genomgången trodde jag att han var syster till Per Nilssons hustru Karin, då faddernotiserna nämnde de olika familjerna. Dock blandar sig en Nils Olofsson i Erlandsbygget in bland faddernotiserna och möjligen är Hans en bror till honom. Tidsmässigt passar det bättre att Hans och Nils är bröder, dessutom uppgavs Hans vara 59 år gammal 1741 när han dog. Detta ger en födelsetid omkring 1682, ett par år efter Karin Olofsdotters fader Olof Jönssons uppges vara död enligt mantalslängden. Definitivt inte lätt att med säkerhet säga hur det förhåller sig.
 
Curt, du nämner att Johan Jönsson i Elmhult gifter sig andra gången 1711 med Lussa Hansdotter. Vad finns det för bevis för att han varit gift två gånger och vilka uppgifter pekar på en första hustru?
 
De tre Svensdöttrarna (Ingier, Kerstin o Bengta) som du uppger som systrar, vilka källor pekar på att så var fallet? Du har även att Ingier gifte sig 1707 med Nils Olofsson, stämmer det? Mantalslängden visar på att Nils var gift redan 1701 (mtl 1702) och det framgår inte att hans hustru har dött omkring 1707.
 
Förutom det du uppger ovan har jag även sett uppgifter i Ekwalls utredningar om gårdarna i Knäred som pekar på dessa giftermål, men har själv inte kunnat hitta några källor som talar för att dessa årtal stämmer. Men det finns många källor...
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred