NULL Skriv ut sidan - Schmedeman

Anbytarforum

Titel: Schmedeman
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2016-12-24, 13:41


"... A:o 1699 blef iag af Wår Aldranådigste Konung, Konung Carl den Tålffte HögstSahlige i Åminnelse beordrad at föllia den Stoora Ambassaden till Mosco och att här sammastädes widare perfectionera mig i det Ryska Språket, till hwilcken ända iag ock blef försedder och benådad med Hans May:ttz aldranådigsta trenne Åhrs Stipendium, Men som detta swåra krijget däruppå strax inföll, så blef iag ock arreterad och som en annan olyckelig fånge handterad. Det har fuller min Sahl. Hr Faderbroder CantzlijRådet Schmedeman wid des Lifztijd, alt in till [1]712 försedt mig med remiser till mitt Underhåld, Men sedan dess dödeliga frånfälle, studzade och den hielpen /.../
Mosco d. 21 Novemb:r A:o 1720
Underdån=ödmiukaste tienare
Niclas Falckenstedt"


Källa: Krigshandlingar Stora nordiska kriget, Krigsfångar, SE/KrA/0388/14 B/15, bildid: A0065223_00127 ff


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Schmedeman_nr_1085 (https://www.adelsvapen.com/genealogi/Schmedeman_nr_1085)


Se även:
Adliga ätten FALKENFELT, nr 1180, utdöd.
Adlad 1673-01-17, introducerad 1693. Utdöd omkring 1705.
Ätten adlades med namnet Falkensköld, men namnet ändrades med kunglig tillstånd vid introduktionen till Falkenfelt.
Denna ätt uppgives hava gemensamt ursprung med adliga ätten Falck, nr 156, samt med de adlade men ej introducerade ätterna Falkenclou och Rytterström samt härstamma från den bekante biskopen i Linköpings stift Erik Johansson Falk, död 1569. Dennes son fältöversten Bengt Falk, född 1540, halshuggen i Linköpings blodbad 1600, skall hava haft sönerna Simon och Johan. Den sistnämnde anses vara fader till domprosten Erik Johansson Falk.

TAB. 1. (Rf.)
Erik Johansson Falk. Domprost i Narva 1638. Död 1645. Gift med Catharina Valeriansdotter i hennes 1:a gifte (gift 2:o 1652 i Viborg med borgmästaren i Narva Hans Schmedeman, död 1655, fader till kanslirådet Johan Schmedeman, adlad Schmedeman, nr 1085), född 1619, dotter av fältproviantmästaren Valerian Jönsson Montanus.