NULL Skriv ut sidan - SV: Suhoinen

Anbytarforum

Titel: SV: Suhoinen
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2016-12-23, 11:46
I ovannämnda domboksmål (Älvdals härad) uppräknas en rad Larssöner.
De ser väl ut som en brödraskara, eller?
Lövåsens Olof Pålssons hustru heter bevisligen Annika Larsdotter.
Jag kan bara hålla med om att det rent patronymikonmässigt ser ut som en syskonskara och att Annika visst skulle kunna vara en syster.
Och att det mest troliga är väl att man går i borgen för varandra inom den närmaste familjen eller släkten.
Men tyvärr, än så länge har vi bara en juridisk relationsterm och inte någon genealogisk relationsterm.

Det är frustrerande men så ser läget ut just nu i alla fall.

Arne Linnarud skrev i sitt Suhoinenhäfte som sagt om indicier och jag kan bara instämma. Huvudhypotesen, att Annika Larsdotter var ifrån eller hade nära släkt i Laggåsen, måste väl få sägas vara närmast glasklar, men att leda detta i bevis, verkar vara svårt kanske till och med omöjligt.

Helt ska man väl inte utesluta att det skulle kunna finnas 1700-talsdomboksmål där man av olika skäl blickar (långt) tillbaka i tiden och där just nämner ett släktskap mellan kända Lövåsenbor via Annika Larsdotter och kända Laggåsenbor via ovannämnda Larssöner.

Jag fick en tanke om att det skulle kunna gå att använda sig av moderna metoder, DNA-analyser, men tyvärr, Olof och Annika hade vad jag vet bara söner så Annikas mtDNA kan inte ha gått vidare från henne till nu levande personer. Jag vet inte ens om det är möjligt att hitta en dotterlinje från Annikas eventuella mor eller systrar i Laggåsen men detta spelar ju ingen roll då Annika som sagt saknade döttrar.

Vi får nog lov att stanna vid informationen att Olof Pålssons hustru hette Annika Larsdotter och att vi saknar belägg för när exakt hon är född, var hon är född, och vad hennes föräldrar och syskon kan ha hetat. Jag tycker att man inte gör fel i att spekulera om Annikas ursprung men då bör man givetvis tydligt klargöra att det endast rör sig om spekulationer.



Förresten, alla dessa "förfäder" till Lövåsens Pål Olofsson (den tidigaste kända Suhoinen-personen i Lövåsen) som man kan hitta på internet och som sägs komma ifrån någon forskare i Finland.
Är det någon som har kontakt med denna forskare i Finland?
Varför inte be forskaren att med kamera ta bilder på exakt alla primära källdetaljer och ladda upp bilderna här?
Jag ställer mig mycket tveksam till om det verkligen går att dra så många slutsatser om Påls förmodade finska anor.
Att han var finne och att det är troligt att man skulle kunna ringa in en potentiell far, bror eller släkt har jag inga problem med.
Men att det i finska källor från 1500-talet eller början av 1600-talet klart och tydligt skulle framgå vem som var Påls far, mor, farfar, farfars far och så vidare tror jag inte alls på.
Jag vill gärna se bilder, vill ha betydligt mer exakta referenser innan jag köper någon uppgift.
(Det samma gäller givetvis Påls hustru Elin Olofsdotter).