NULL Skriv ut sidan - SV: Suhoinen

Anbytarforum

Titel: SV: Suhoinen
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2016-12-22, 23:54
Hej,


Spännande diskussion om Suhoinen och alla mer eller mindre belagda ingiften och förfäder.


Jag härstammar ju själv från diverse finnar på ett par grenar, men vill inte säga att jag vet så mycket om dem. Det verkar dock finnas en hel del skrivet om släkterna - mer eller mindre tillförlitligt vad det verkar. Svårt att värdera för en "utomstående" som mest ägnat sin tid åt andra landsändar.


Jag har ju själv angivit att Annika Larsdotter skulle vara av släkten Karjalainen på en antavla jag har på nätet (dock med tydlig notering på varje sida om att allt kan vara fel och man måste höra av sig till mig för att få veta mer om hur säkerställda olika släktskap är).


En fråga till er som känner till Laggåsen bättre än mig: På någon hemsida jag nu tittar på så ser man att Kristoffer, Elias, Gösta och Abraham Larssöner ska vara bröder (med hänvisning till en Valter Berg, "Svartrockarnas kamp"). Dessutom hänvisning till "Gårdar och folk på Malungs finnmark". Jag vet inte alls hur säkert det är att ovannämnda publikationer innehåller uppgifter om att ovannämnda personer verkligen är bröder, men skulle de vara bröder så är det ju ett rätt starkt indicium för att Annika verkligen ska vara syster till de övriga tre kautionisterna. Inget bevis, men det förefaller ju vara mycket sannolikt.


Eller vad säger ni mer erfarna skogsfinne-forskare.


Min egen erfarenhet av cautionister från främst Östergötland är att cautionister till vanliga bönder ofta var besläktade på något sätt, medan cautionister för tjänstemän och liknande inte lika ofta verkar vara släkt - åtminstone inte uppenbart.