NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Hultman och hustrun Anna Maria Elisabeth Knopp

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Hultman och hustrun Anna Maria Elisabeth Knopp
Skrivet av: Linda Persson skrivet 2016-12-22, 14:26
Det var det jag gjorde. Bilden är lågupplöst/komprimerad och därför blir den pixlad och oläslig om jag förstorar mer än en gång. Kan se att det står död men resten är bara suddigt.
Kan urskilja att det står afsked och 1803 under, så jag gissar att han då inte längre jobbar som soldat. Kanske har han blivit skadad i tjänsten. Försökte få fram lite om det igår kväll men kom inte så långt. Försökte även hitta honom på "lazarettet". Antar att det är Serafimerlasarettet då, men fann inget om någon Hultman.
Den ena dottern dör även hon 1805. Kanske går det någon sjukdom då?


Anna Maria Knopp är svårspårad. Hittar henne bara i anknytning till Hultman. Hittar henne inte efter 1808 och inte före 1791. Däremot, tack vare din information, så verkar det nu snarare vara Holland som hennes släkt härstammar ifrån. Knops finns det några av där men inte i Tyskland. (Henne far heter Joseph Knops).
Man importerade en hel del arbetare, främst från Tyskland men även Holland, Frankrike, England m.m. under den tiden. Tack vare att kungen lättade på religionsfriheten. De allra flesta "importer" var katoliker och de ville utöva sin religion med medtagen präst, vilket konungen gick med på tillslut.