NULL Skriv ut sidan - SV: Erengisle i södra Sönderängen

Anbytarforum

Titel: SV: Erengisle i södra Sönderängen
Skrivet av: Mats Svensson skrivet 2016-12-21, 19:32
Hej Jörgen

Tack för all information.

Jag har letat i Landskapshandlingarna för Flisby sn och Sönderängen år 1630 och bakåt i tiden och Erengisle nämns bara 1630. Jag är osäker, när jag läser texten ovan, om han ”köper ut” de övrigas arvslotter och att Erengisle själv är arvtagare till en del av gården eller att han köpt gården (halva södra Sönderängen). Jag ska leta efter andra utlåtande vad gäller gården södra Sönderängen. Den Hans som nämns till en brorslott kan vara den frälsebonde Hans Joansson som nämn i Sönderängen 1643 i mantalslängden.

Namnet Dulle förbryllar mig, jag vet inte varför Erengisle tagit det men samma år på nästa sida (bild 97) finns en Joan Dulle i Sönderängen som är befriad från skatten. Han uppges vara 63 år 1630, således född omkring 1567 och han kanske är släkt med Erengisle. Det kan vara så att Hans och Erengisle är kusiner och arvtagare och att det funnits en bror till Joan som hette Boo Dulle?

Landskapshandlingar Smålands handlingar, SE/RA/5121/5121.05/1630: 14 (1630) bild 96 och 97 (Finns digitalt på SVAR i Riksarkivet)