NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Hultman och hustrun Anna Maria Elisabeth Knopp

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Hultman och hustrun Anna Maria Elisabeth Knopp
Skrivet av: Linda Persson skrivet 2016-12-21, 18:47
Jag skulle bli så tacksam för tips om hur jag finner information om Anna Marias ankomst till Stockholm. Vilka dokument visar sånt? Har abonnemang på ancestry och där finns tyvärr inga husförhörslängder eller inflyttningslängder tillgängliga från andra gardesregementet av någon anledning. Finns det någon "arbetsimportsrulla" av något slag som är generell och inte från något specifikt område?
Jag har inte fått bekräftat hennes ursprung men största sannolikhet är att hon är en tysk-katolsk arbetarimport. Möjligtvis till och med från Aachen då väldigt många kom från det området till Stockholm för att arbeta inom textilindustrin. (Vilket kan vara anledningen till att hon några år senare lämnade ifrån sig sina barn.) Har lyckats översätta den latinska texten någorlunda och hon är definitivt katolik och vid ena tillfället i dokumenten 22 år gammal. I lysningspapperna står det i princip bara att de inte finner några hinder för dem att gifta sig. De svenska lysningsdokumenten skrivs efter att de gift sig. Kan det bero på att hon var katolik?


Har hittat Olof Hultman i Grythyttan men har fastnat där då hans far Olof Olsson är född det år då tre Olof föddes, två av dem vars far heter Olof Hansson.
Hur går man vidare då?
(En i januari och en i februari och en i oktober 1740).  Har inte hittat några övriga datum att gå på mer än året han är född. (Har kollat husförhören.)


Mången tack på förhand. Ni som sitter här och hjälper till är fantastiska! Eran information och kunskap är så värdefull när man kör fast. Stor eloge till er.