NULL Skriv ut sidan - SV: Alseda

Anbytarforum

Titel: SV: Alseda
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2016-12-17, 17:58
Hej Alsedaforskare.


Jag har kört fast och hoppas att någon av er ska kunna hjälpa mig att komma loss.


Det handlar om Jonas Svensson som ska vara född 1766 eller 1772 enligt olika uppgifter i husförhörslängder i S:t Lars och Vårdsberg vid Linköping, där han hamnade som livgrenadjär för rote 93 Kallerstad av Linköpings kompani, Andra livgrenadjärregementet, omkring 1800. Hans soldatnamn var Jonas Kaller.
Efter några års tjänstgöring fick han avsked och flyttade då med sin familj till Vårdsberg där han dog 16/12 1827 [Vårdsberg C:4, s.407].


Uppgiften att han hette Jonas Svensson finns i vigselboken [S:t Lars CI:4, s.341]. Med det som utgångspunkt har jag funnit fyra gossar födda mellan 1766 och 1771 i Alseda med namnet Jonas Svensson. Min fråga är om någon eller några av dem kan avföras som soldaten, eller kanske bekräftas.


De jag har hittat är:
27/2 1766 i Hultåkra Skattegård [Alseda C:3, s.135]; föräldrar Sven Nilsson och Ingiäl Svensdotter
6/7 1766 i Slättåkra Karlsgård [Alseda C:3, s.137; föräldrar Sven Persson och Maria Johansdotter
3/5 1769, uä, i Nyaby Kronogård [Alseda C:3, s.213]; föräldrar drängen Sven Svensson i Slättåkra Persgård och pigan Anna Jonsdotter i Nyaby Kronogård
27/7 1771 i Språklaretorps torp [Alseda C:3, s.184]; föräldrar Sven Persson och Cajsa Carlsdotter

Jag är tacksam för alla uppgifter som kan bekräfta eller dementera att någon av dessa var soldaten Kaller.

Mvh/