NULL Skriv ut sidan - SV: Grangärde

Anbytarforum

Titel: SV: Grangärde
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2016-12-13, 14:31
Släkten Stukat. Jag brukar någon gång per år gå in på Familysearch och leta ev nytillkommande uppgifter. Tidigare har jag sökt på Stukat/Stucat, men den här gången försökte jag även på Dukat/Ducat. Och det blev bingo! Jag har därför fått anledning ompröva mitt inlägg 2016-02-28.

Jag fick nämligen träff på en Lars Ducat död 19/6 1801 i Stockholm 25 år gammal. Efter några timmars forskning hade jag funnit följande:

  Vid Andra Gardesregementets (föregångare till Göta Livgarde) generalmönstring 1794 noteras på 9:de kompaniets N:o 47 att "Detta nummer är ersatt med Recruten Lars Ducat född i Dalarne". Denne är antagen på 6 år 24/4 1794 och står som sjukvaktare. Han är 5 fot och 7 tum lång och ogift. Dessa noteringar upprepas fram till hans död i hetsig feber 19/6 1801. I församlingens hfl (A:3 sid 464) anges han vara född 1774 i Värmland.

Även om inte födelseåret stämmer (och det gjorde det inte alltid för unga, indelta soldater), så är jag nu tämligen övertygad om att uppgifterna avser min Lars Stukat den yngre född 1769 i Grangärde. Därmed kan allt jag skrev om trädgårdsdrängen Lars Grandin i Vallentuna och Orkesta hänföras till en annan Lars född 1769 i Grangärde (det finns flera stycken). Uppgiften om samband med Stukat hade jag fått från annan forskare, som försäkrade, att han följt upp alla Lars födda i Grangärde 1769.

Även för den äldre Lars Stukat kunde nu Familysearch bidraga med ett nytt intressant spår. Tabellen för Familj 5 tillfogas följande text:

  Men den 7/8 1769 föder pigan Brita Larsdotter vid Björkviken i Turinge ett oäkta barn och prästen skriver i födelseboken att "Fadren säges wara Skythen wid Nyqvarn Lars Stuckat". I Turinge mtl finns 1769-70 under Nykvarns säteri en skogvaktare Lars Ducat, som måste vara densamme. Året 1769 finns här även mjölkpigan Brita Larsdotter. I Öknebo härads renoverade dombok 23/10 1769 (sid 317) svarar de bägge inför rätten. Lars kallas här jägare, han erkänner faderskapet och bägge döms till sedvanliga straff enligt 1734 års lag. Från 1771 är Lars åter försvunnen.

Barn utom äktenskapet:
   Lars   f 24/12 1767, straxt efter aflidit enligt tingsrättens utredning
   Lars   (tab 13)
   Lars   f 7/8 1769 i Turinge

De nya uppgifterna stöder den framlagda hypotesen, att släktens namn från början varit Ducat (du Chat)!