NULL Skriv ut sidan - SV: Spåra en utvandrad tillbaka till Sverige

Anbytarforum

Titel: SV: Spåra en utvandrad tillbaka till Sverige
Skrivet av: Martina Larsson skrivet 2016-12-08, 23:12
Jösses vad ni har hittat information! :D :D :D Ni är ju helt fantastiska! :D


Från Arbrå flyttar den 13 aug 1902  Lars Frank född 9/7 1882 till Nordamerika.Hans far heter Per Johan Frank (soldatnamn) och mor Kerstin Larsdoter.Kan det ha blivit Frank Louis Pe(te)rson?Någon som hittar denne Lars Franks utresa eller ankomsten till Amerika?Vad kallar han sig där?

Frank var väl inget troligt namn här runt 1882? Vad kan det ha motsvarats av?
(Eller, jag vet inte vad som var vanligt i Hälsingland om han var därifrån.)
Louis kan vara Lars eller Ludvig som Martina är inne på. Många Persson blev Peterson i US.
Martina - säger namnen Edna eller Frank Geoffrey något till barnbarnet? Kock - kan det vara rätt Frank?  Det är långt mellan Ontario och Alberta, så vi är kanske helt vilse?



Lars Frank med en pappa vid namn Per kan väl kanske ha blivit Frank Louis Peterson? Det låter ju rimligt. :) Han är född vid rätt tidpunkt och i rätt socken (har hittat honom nu i Födelseboken i Arbrå). Näe varken Frank eller Ludvig har jag sett i någon husförhörslängd jag kikat i i varken Hälsingland, Gästrikland eller Medelpad... Tänkte inte på att Frank lika gärna hade kunnat vara ett efternamn från början. :)


Jag har mejlat och frågat hans barnbarn men hon känner inte igen namnen Edna eller Frank Geoffrey MEN hon berättade att hennes farfar jobbade som "cook" i Banff! :D



Här är han på Emigrant-CDn:
Efternamn: FRANK
Förnamn: LARS
Ålder: 20            Kön: M
Född: 1881/1882
Församling: ARBRÅ    Län: X
Titel/Anm:   
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1902 09 10
Destination: MINNEAPOLIS
Medåkande: NEJ
Källkod: 71:55:30640



Jag ska kolla om jag kan få tag i Minneapolis census från ca 1902 och se om han finns med där! Jag hittade inte honom i passagerarlistorna från Ellis Island. Men han kanske uppgett nytt namn redan där? Eller kan han ha kommit till någon annan hamn för alla invandrare registrerades väl vid ankomsten?



Hittade Franks och Almas vigsel i Parry Sound 18/7 1908. Tyvärr är Franks föräldrars namn inte glasklara. Vad kan Laureson vara på svenska? FamilySearch, https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:KSZF-T6J (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:KSZF-T6J).

Name     Frank Peterson   
Event Type     Marriage   
Event Date     18 Jul 1908   
Event Place     Parry Sound, Ontario, Canada   
Birth Year (Estimated)     1884   
Father's Name    F Peterson     
Mother's Name    C Laureson     
Spouse's Name    Alma Svenson     
Spouse's Birth Year (Estimated)     1882   
Spouse's Father's Name    R Svenson     
Spouse's Mother's Name    C Johnson   



Kan Per Jonsson Frank = F Peterson och Kerstin Larsdotter = C Laureson/Larson? Eller är det lite önsketänkande? :) Det står ju också att deras födelseår är "estimated" så de kanske inte är så pålitliga? Jag ska försöka spåra han från Minneapolis och se var jag hamnar. :)