NULL Skriv ut sidan - Laholm

Anbytarforum

Titel: Laholm
Skrivet av: Lisbeth Markoff skrivet 2015-02-08, 13:09
Hej! Jag har forskat lite på Sören Larsson och hans hustru Kierstin Troedsdotter. De var boende i Trulstorp. Vi vet att de har barnen Gunne och Johanna. Se ovan. Men jag har lusläst födelseboken i C:1 och där hittat en Rasmus Sörensson boende i staden Laholm. Om man tittar på barnen och dopvittnena ser det ut så här:  
 
Karin Rasmusdotter född här uti staden d 3 Decembr döptes d 9 dito (1698) pat Rasmus Sörenss: m: kisten Larsdotter. fadd: Lah: Bengt Måstbergs hustru ibm Per Esbjörnss: ibm Bengt Nills hustru Ahla Ellna hansdotter.
 
Lars född her uti Staden d 8 Aug: döptes d 16 dito (1702)pat: Rasmus Sörensson m: Kisten Larsdoter. fadd: Lah: hans Gudmundssons hustru Erik Glasmäster
 
Kirstin född her uti Staden d 3 oktobr (1703) pat: Rasmus Sörensson m kirsten Larsdoter. fadd: Lah Bengt Jöns hustru Per Esbjörnsson Lars Nilsson
 
Sören Född her i Staden d 14 Novembr döptes d 16 dito (1705) p: Rasmus Sörensson m: Kisten larsdoter Lah: Nills Jöns hust. Nills Green Bengt Larssson
 
Kan detta vara en son till Sören Larsson och Kiersti Troedsdotter? Finns det någonstans beskrivet att de bara har Gunne och Johanna? Gunne och Johanna kan ha ärvt delar i Lundagården i Ranarp och Rasmus något annat likvärdigt. Om man tittar på namnen på barnen så har vi Karin efter farmorsmor, Lars efter farfars far och morfar, Kirstin efter farmor och Sören efter farfar.
 
Jag undrar också om Bengt Måstbergs hustru Bengta Esbjörnsdotter. Är det samma Bengta som sedan blev gift med Olof Lindevall? Bengt och Bengta får sonen Bengt 1704.
Bengt född her i staden d 26 Augusti p: Bengt Bengtsson Måstberg m: Bengta Esbjörnsdotter. Lah: Per Esbjörns hustru, Ahla Hans Påhlsson, Esbjörn Hansson.
Elin/Elna Hansdotter hennes ev. halvsyster har med dem som dopvittne 3ggr.  
 
Gunne Sörenssons döttrar Karin och Kierstin finns i mantal 1706. Karin gifter sig med Henrik Larsson 1718. Var blev de av? De är dopvittne till Olofs dotter Bodel. Tycker att det ser ut som Rennesl. Men jag hittar dem inte i Ränneslöv.  
Kierstin hade jag först gift med Sven Ingvarsson i Lejeby, men blev betänksam när jag tittade i hennes mans bou där var hennes verje inte något syskon eller svåger, så det måste vara fel. Vet någon var det blev av vår Kierstin Gunnesdotter?
 
Till slut Gunnil Gunnesdotter. Hon gifte sig med fällberedargesällen Anders 1727 och de flyttar till Varberg 1728. I Varberg hittar jag en fällberedare Anders Ryman. Tror att detta är rätt man. De får sonen Jöns som döps 1728-12-08 i Varberg. 1729 flyttar de till Norrköping. Var finns de där?
 
Med vänlig hälsning Lisbeth Markoff