NULL Skriv ut sidan - SV: Han som reiste til Norge og giftet seg

Anbytarforum

Titel: SV: Han som reiste til Norge og giftet seg
Skrivet av: Sigmund Holt skrivet 2016-12-07, 14:54
Nå begynner alt å komme på plass i Slektsboken.  Kan også fortelle at jeg skal gi et stort "Slektstre i glass og ramme", til mitt barnebarn til Jul og det blir totalt 8 generasjoner - altså hennes tipptipptipptipp-foreldre i alle slektslinjer..totalt 255 personer

All den hjelp jeg har fått av dere, gjör at dette blir komplett og jeg er veldig takknemmelig for all hjelp.

Jeg har kvalitetssjekket alle data i Kirkeböker, inn- og utflyttinger, Husförhör, så slektsinformasjonen har blitt veldig bra.

Jeg legger ut litt info om denne slektlinjen, dersom noen ønsker å benytte seg av dette.  Jeg har selvfölgelig enda mer i min datamaskin, så bare ta kontakt, dersom noen der ute önsker å benytte seg av mine data i framtiden.

Claes August Engstöm ble födt i Eksjö 26. sept. 1828, död i Oslo, Norge 25. aug. 1870.
Han bodde med sin mor bl. a. i Kristineberg, Björkö.  Utdannet seg til skredder og kom til Norge tidlig på 1850-tallet.
Han giftet seg i 1855 og fikk först 4 barn, hustruen dör og han gifter seg påny i 1869 og får en datter. Han döde av phthisis (tuberkulose).
 
Hans foreldre er Anne Stina Carsdotter, som senere tok navnet Rydeman, födt 14. jan. 1801, död 11. feb. 1879 i Sandsjøn. Hun kom fra Norra Solberga og fikk Claes August med Johan Andersson Ekström födt 11. jan. 1806 i Askeryd.  De rakk ikke å gifte seg, siden han döde, mens hun gikk gravid med deres barn.

Anna Stina traff en ny mann - Fanjunkare Wilhelm Lindblad födt 14. april 1788 i Kaga, Östergötland.  De ble ikke gift, men fikk en sönn, Johan Wilhelm Wilhelmsson Lindblad.  Han var födt 19. sept. 1832 og bodde sammen med sin mor og halvbror, Claes August.  Han flyttet i voksen alder til Eksjö.

Anna Stina traff en ny mann igjen og giftet seg 6. feb. 1854 med Peter Lund födt 17. okt. 1808, död 14. sept. 1871, de fikk ingen barn sammen.

Igjen....tusen takk til alle og en riktig God Jul fra Norge.

Sigmund Holt