NULL Skriv ut sidan - SV: föräldrar till Mats Olofsson 1791-1865 bonde i Bålsjö

Anbytarforum

Titel: SV: föräldrar till Mats Olofsson 1791-1865 bonde i Bålsjö
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2016-12-06, 17:35
Hoppsan! Jag uppgav att det var Britta Ulanders databas, men här får jag absolut ta ett eget ansvar eftersom Britta inte hade möjlighet att skriva in källan (hon använde Holger). Källan var alltså AI:5 11 och där är Mats namn struket och sista anteckningen i hfl var från just 1838 vilket fick mig att tro att han dog då. Men han flyttade inom byn i samband med ett omgifte och återfinns som torpare sju sidor längre fram. Jag rättar i databasen omedelbart.
Orsaken till Olofs och Margetas flytt antyds i Brittas avskrifter från domböckerna:

Nora T. 1784-10-24:412 Erik Pålsson i Bålsjö har klyvt sitt
hemman och enligt avtal 1783-01-04 sålt hälften = 4 1/8 sel.
till O.J. för 200 Rdr. 3:e upb. Nora T. 1784-03-09.
Nora T. 1789-04-15:872 O.J:s hustrus släktingar i  Vibyggerå
kräver honom på fordran enligt hennes fars Mats Göransson i
Östmarkom bouppteckning  1779-05-14.
Olof ägde inget hemman i Västmarkum utan brukade hemmanet nr 2 landbovis. 1782 tillträddes hemmanet av "bördemannen" Olof Danielsson, son till en tidigare ägare Daniel Persson. Olof Johansson skrevs som inhyses ett år, men var säkert på jakt efter ett eget hemman. Han var troligen bekant med Sara Persdr från Bräcke i Nätra (grannby till Bölen), g.m. Erik Pålsson på Bålsjö 4. Denne beslöt som antyds ovan att ansöka om hemmansklyvning, vilket var en omständig procedur. Om han redan hade Olof Johansson i åtanke eller om hemmansdelen efter klyvningen såldes till högstbjudande vet vi förstås inte.