NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Olofsson Göthe

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Olofsson Göthe
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2016-12-06, 09:12
Hej igen,


Anna Helena Samuelsdotter Sandberg föddes 1748 12/3 i Skullebo, Nykil sn, som dotter till ryttaren Samuel Sandberg och Johanna Beata Berggren. Samuels härkomst och vidare öden är oklara - jag har själv en ana som heter Samuel Sandberg som är ryttare och bosatt i grannsocknen Vårdnäs. Det är inte helt säkert att de inte är identiska, i så fall är det hans andra gifte men det vet jag inget om.


Johanna Beata föddes 1718 25/8 i Nybble, Rakered sn (kallas i födelseboken bara Johanna, i vb Johanna Beata, i db Anna Beata). Hon avled 1790 16/11 i Slaka sn. Hennes föräldrar var löjtnanten vid Östgöta infanteriregemente Lars Johan Berggren (vars son Johan Bleckert kom att kalla sig Bergengren och det kallas även Johanna Beata i dödnotisen) och dennes hustru Beata Charlotta Storckenfeldt. Den sistnämnda föddes 1687 på Nybble, Rakered sn, döpt 18/11, dotter till majoren vid Östgöta kavalleriregemente Johan Claudius Storckenfeldt och dennes första hustru Anna Maria Rosenstråle.


Både Johan Claudius Storckenfeldts och Anna Maria Rosenstråles anor går att följa bakåt, den förstnämndes mest på mödernet. Anna Maria Rosenstråles anor går att följa långt långt tillbaka eftersom hennes far Anders Rosenstråle (1617-1673) får en väldigt väl känd antavla. Jag föreslår en titt i Elgenstierna, Äldre svenska frälsesläkter, Personhistorisk tidskrift, Släkt och Hävd och liknande litteratur.


Mvh, Henrik