NULL Skriv ut sidan - SV: Säby

Anbytarforum

Titel: SV: Säby
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2016-12-05, 18:23
Hej Albin,


Jag kommer inte ihåg vad som skrevs om denne man för 10 år sedan, men jag tror att du kan ha blandat ihop två Mats/Mattis/Matthias som bodde och verkade i Säby samtidigt under det sena 1600-talet.
Den man som kallas Mates Bänson då han gifte sig första gången 26/10 1657 med Karin Håkansdotter bodde sedan på flera olika gårdar i Säby som Gissnabo, Trehörningstorp, Norra Ustorp och Övrabo. Men så vitt jag funnit bodde han aldrig i Falla och dog inte heller där 1703.
Det gjorde däremot byggmästaren Matthias Schröder, gift första gången omkring 1660 med en Anna, död 1669 i Åby (den by som fick ge plats åt Gripenbergs slott), och andra gången 28/12 1671 med Elin Josefsdotter Osaengia eller Oos. Denne man bodde först i Siggarp, men sedan, medan han snickrade på träslottet, i Åby och sedan på Gripenberg, innan han flyttade tillbaka till Siggarp. Först omkring 1695 kom han till Falla Norrgård där han sedan dog, och där hans andra hustru och yngsta son enligt mantalslängden bodde kvar ännu 1708.


Vad som kan ha ställt till det är att en son till Mates Bänsson (eller i modern skrift Mats Bengtsson), Karl Matsson, faktiskt bodde i Falla några år SAMTIDIGT som byggmästaren Matthias Schröder. Men Karl var alltså INTE son till Matthias Schröder utan till Mats Bengtsson.
För att ytterligare krångla till det för oss forskare har prästerskapet i Säby försvårat identifieringen av dessa båda herrar genom att båda vid enstaka tillfällen kallats Mats Persson (fast inte stavat exakt så).


Var och när Mats Bengtsson dog har jag inte lyckats finna. Han och andra hustrun noteras boende i Bällstorp på 1690-talet i två katekisationslängder (Linköpings domkapitels handlingar E V:1 och 2), men sedan har jag inte funnit några flera spår efter dem. Dock bodde både hans söner från första äktenskapet i Bällstorp, först Per 1699-1706 och sedan Karl från ca 1709 till sin död 1733.


Mvh/