NULL Skriv ut sidan - SV: Någon duktig på militärforskning som kan hjälpa mej??

Anbytarforum

Titel: SV: Någon duktig på militärforskning som kan hjälpa mej??
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2016-12-04, 20:12
Hej Bertil och tack för att du försöker hjälpa mej!
Mitt problem är att jag inte vet något mer alls om dessa soldater!

Om vi börjar med mitt problem från början:
1755 gifter sig Börje Nilsson med Malin Andorsdotter från Gunlebo. På Börjes föräldrar står att de hette Nils och Kerstin, bonde på Bäcken.

Sedan radar problemen upp sig. Det finns en Nils i mtl på Bäcken från 1720. Han kallas Nils, gammal förlovad soldat, gammal dragon, utfattig och på ett ställe 1732 kallas han Nils Olofsson gammal avskedad soldat. Sedan finns inga mtl förrän 1744 och då står där Jon Nilsson (son till Nils Olofsson?) som 1750 kallas dragon Hälling och som är död i februari 1751.

Mellan 1753 dyker min Börje Nilsson upp på Bäcken som dräng och brukare, så någon annan Nils har jag inte sett till där. Nu är det ju så, att under de år som det inte finns mtl kan det ju ha hunnit hända mycket på gården!

I Stora Almås finns en dragon Nils som får barn 1696. Men det är fel Nils Olofsson vilket framgår i domboken för 1706 då han anklagas av sin hustru Börta Olofsdotter för enfalt hor med en piga.
Denne Nils verkar dö någon gång 1715 då hustrun står kvar som Nils dargons änka.

MEN! 1707 får Nils i Almås böta för kronbrott och 1716 får Nils och Kerstin i Stora Almås ett barn. I mtl 1717 står på Nils att han är dragon i Bäcken.

Alltså, min slutsats är att det fanns två Nilsar i Stora Almås-en äldre som var gift med Börta Olofsdotter och en yngre som var gift med Kerstin. Om det är samma person som senare finns i Bäcken och är far till min Börje Nilsson så hette båda Nilsarna Olofsson och den yngres hustrus namn stämmer ju med vad som står i Börjes vigselnotis.

Så Bertil, du förstår att jag är lite velig och inte riktigt vet i vilken ände jag skall börja. Att hitta soldaterna/dragonerna i någon rulla hade ju varit ett steg, men som sagt: jag är ganska dålig på det militära...

Dock kan det ju vara så att det flyttat in en helt annan NIls med sin familj någon gång då mtl inte finns. Detta skulle ju kunna framgå i domböckerna, men Väne härads domböcker finns inte digitaliserat på vare sig SVAR eller Arkiv Digital.

Så all hjälp emottages med tacksamhet!