NULL Skriv ut sidan - SV: Gålsjö

Anbytarforum

Titel: SV: Gålsjö
Skrivet av: Helene Brunnström skrivet 2016-12-04, 15:28
Hej. Jag håller på att leta kring min släkts historia och är nu på mästersmeden Johan Andersson Boija (1696-1779). Jag ger mig in i denna diskussion eftersom jag har så många frågor.
Det jag har funnit ut är en lista på båtsmän som fanns i Styrnäs, Rote 141 Boja. De olika så kallade roten hade olika namn och han blev ordinarie båtsman 1731-01-27. Det jag såg på listan var att alla i detta rote heter eller kallades för Boija. Kan det vara taget? Eller var alla släkt vilket är märkligt för någon kom visst från Uppland och Södermanland?

En annan sak jag undrar över hur ni kom fram till att Johan Anderssons bröder heter Per och Adam? Jag tänker att Johan är Anders son och fick alltså namnet Johan Andersson men nu har jag börjat bli skeptisk till efternamnet Boija. Kan det vara taget då han rycker in i flottan. Har ni dessutom koll på var i det militära han hamnar så skulle jag bli väldigt glad.

Den uppgift jag har om Johan Andersson Boija är att han är gift med Brita Johansdotter och har 6 barn. Anna Johansdotter 1847-1822 (gift med Mikael Tjäder), Johan Johansson Boija född 1740, Johan Johansson Boija född 1755, Brita Johansdotter född 1750, Maria Johansdotter född 1748 och Anders Johansson Boija 1743-1830 spiksmed i Gålsjöbruk (som också är min gren).

Tittar man då på hur man namngav sina barn borde väl Johan Andersson Boijas pappa heta Anders?

Tack snälla på förhand!